kariminia.kateban.com, Articles by Morteza Karimi-Nia
  
آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    جلسه علمی شبانۀ مرجع عالیقدر، حضرت آیة الله شبیری زنجانی در روز پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ به ارائه و معرفی «مصحف مشهد رضوی» اختصاص یافت. در این جلسه که با حضور جمع کثیری از اساتید، فضلا و شاگرادان معظم له برگزار شد، نسخه‌ای از اثر چاپ شده «مصحف مشهد رضوی» رونمایی، و از سوی حجة الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، مدیر مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث و نیز از طرف تولیت آستان قدس رضوی به معظم له اهدا شد.

    در این جلسه، مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگرِ «مصحف مشهد رضوی» نخست به ارائۀ توضیحاتی دربارۀ اهمیت و جایگاه نسخه پژوهی قرآنی در قرون نخست پرداخت، و این موضوع را از نیازهای اساسی و مؤثر در فضالی علمی حوزه های علمیه دانست. وی در ادامه مصحف مشهد رضوی را یکی از مهم‌ترین سندهای عینی برجای مانده از قرن نخست معرفی کرد که پژوهش در آن دو ثمرۀ اساسی به همراه خواهد داشت. نخست آنکه حاوی اطلاعات دقیق وکهن از تاریخ قرآن برای عالمان و محققان مسلمان است و می‌تواند در مباحث تفسیر و علوم قرآن داده‌های بسیار مهم و گاه تاره ای را در اختیار قرار دهد؛ دوم آنکه در برابر دعاوی محققان غربی مبنی بر عدم وجود قرآن کنونی در دو قرن نخست، سند عینی و موجهی است که وثاقت و اصالت قرآن را در آغاز اسلام تأیید می‌کند.

    در ادامه و با توجه به پرسش‌های متعدد حاضران، کریمی‌نیا جزییات بیشتری در خصوص تعدد قرائات موجود در مصاحف کهن قرآنی، شیوه‌های املا و رسم قدیم در مصاحف حجازی سدۀ نخست هجری، مسئلۀ صحت یا عدم صحت انتساب برخی مصاحف کوفی به دستخط ائمه علیهم السلام، روش‌های مختلف تعیین پایان آیات، موضوع جزئیت بسملة در کتابت نسخه‌های کهن قرآنی، و نیز انجام آزمایش‌های مختلف کربن ۱۴ بر روی ارواق «مصحف مشهد رضوی» ارائه کرد.

    در پایان، مرجع عالیقدر، حضرت آیة الله شبیری زنجانی ضمن تقدیر فراوان از تلاش‌های موسسۀ آل البیت علیهم السلام و کتابخانۀ آستان قدس رضوی در پژوهش و نشر آثار کهن اسلامی و شیعی، انتشار نسخۀ چاپی «مصحف مشهد رضوی» را ستود و آن را اقدامی مهم از سوی حوزۀ تشیع در دفاع از ساحت قرآن کریم دانست و برای دست اندکاران دعای خیر کرد. وی ابراز امیدواری کرد که محققان و عالمان حوزوی از ثمرات پژوهش در این اسناد کهن بهرۀ بیشتری ببرند.

    «مصحف مشهد رضوی» که با اجازه و همکاری کتابخانۀ آستان قدس رضوی، پس از هفت سال پژوهش و آماده سازی فنی، همراه با مقدمه‌ای مشروح به عربی و انگلیسی در سال ۱۴۰۲ از سوی مؤسسة آل البیت علیهم السلام منتشر شده است، در روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ با مشارکت کتابخانۀ آستان قدس رضوی، و با حضور جمع کثیری از اساتید و محققان حوزه و دانشگاه رسماً رونمایی و به جامعۀ علمی عرضه گردید.

     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:


     زیرنویس:
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۹
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت